Eind juni vond in de Roemeense hoofdstad Boekarest de Social Enterprise 360 European Summit plaats, de slotbijeenkomst van het project Social Enterprise 360 (SE360). Dit project richt zich op het stimuleren van sociaal ondernemerschap onder leerlingen op middelbare scholen.

SE360 is een Europees onderwijsprogramma over sociaal ondernemen, ontwikkeld door Jong Ondernemen in samenwerking met organisaties uit zeven verschillende Europese landen, mede gefinancierd via het Erasmus+-programma. Tijdens het project kwamen meer dan 10.000 middelbare leerlingen van 373 scholen met 668 ideeën voor een sociale onderneming.

Bij de European Summit waren zo’n vijftig studenten, docenten, vrijwilligers, sociaal ondernemers en vertegenwoordigers van onderwijsorganisaties en de Europese Commissie aanwezig. Vanuit Nederland waren projectcoördinator Loek Zanders en Ruth Bergkamp, docent aan het Keizer Karel College, erbij. Loek sprak na de bijeenkomst met Ruth over sociaal ondernemen.

Loek: “Wat is volgens jou het belang van ‘sociaal’ in ondernemen?”

Ruth: “Ik denk dat het leerlingen leert om na te denken over een ‘hoger’ doel naast geld verdienen. Met sociale ondernemingen spreek je volgens mij echt de creativiteit en het oplossingsgericht denken van leerlingen aan. Daarnaast draagt op deze manier ondernemen bij aan een betere wereld!”

Loek: “Het Keizer Karel College doet mee aan Social Innovation Relay en Junior Company, wat geef jij tijdens deze programma’s mee aan leerlingen?”

Ruth: “Ik geef ze vooral mee dat ze het probleem waarmee ze aan de slag gaan klein moeten houden en vooral dichtbij zichzelf moeten zoeken. En gedurende het hele proces wijs ik ze voortdurend op het verdienmodel: je moet als bedrijf zelf je broek kunnen ophouden, het gaat niet om het subsidiëren van het bedrijf.”

Loek: “Leerlingen van het Keizer Karel College scoren al twee jaar op rij erg goed bij SIR, heb je tips voor andere scholen?”

Ruth: “Hou het probleem dat je op wilt lossen klein en dichtbij de jezelf. Als docent mag je daar best in bijsturen. En vooral heel veel vragen stellen: wie, wat, waar, waarom, hoe?”

Loek: “Welke les van deze bijeenkomst neem je mee terug naar huis?”

Ruth: “Dat het heel belangrijk is om de leerlingen heel goed uit te leggen wat sociaal ondernemerschap inhoudt en welke vormen er zijn. Ook kunnen leerlingen, denk ik, heel goed enthousiast gemaakt worden met goede voorbeelden van winnaars uit andere landen. Daarnaast ga ik binnen Junior Company leerlingen meer stimuleren en de kans geven een sociale onderneming op te richten.”

Mede-gefinancieerd door: