Vol trots keken de ruim vijftig aanwezige leerlingen naar elkaar. “Wauw, wij horen bij de beste twintig teams van Nederland!” Van de ruim 300 teams, bestaande uit 1.100 leerlingen, zijn er nog maar twintig over. Zij kwamen op 16 maart bij elkaar voor Inspiration Day: een inspirerende ochtend voor deze toekomstige sociaal ondernemers, waarop ze samen met mentoren van NN Group verder konden werken aan hun idee voor een sociale onderneming.

Naast waardevolle ontmoetingen met ondernemers en professionals uit het bedrijfsleven, kregen de leerlingen twee workshops. Mathijs Koper, eigenaar van Outside Inc., deelde zijn kennis over verdienmodellen van sociale ondernemingen. Daarnaast kregen leerlingen inzicht in de manier waarop klanten naar hun producten en sociale ondernemingen zullen kijken. Eefje Seijsener gaf hen namelijk een workshop over Customer Journeys.

Erg waardevol, volgens de leerlingen. Maud van het team Maatschappelijk Nationaal L: “Door Inspiration Day zijn we na gaan denken over zaken waar we nog niet eerder bij hebben stilgestaan. Veel praktische zaken die we moeten regelen en dingen waar we rekening mee moeten houden.” Luuk van de WallstreetWankers: “Ik vind het erg interessant om al zo snel met mensen uit het bedrijfsleven in contact te komen.”

De leerlingen hebben tot 14 april om hun plannen te verbeteren. Vervolgens worden de tien beste teams geselecteerd. Zij mogen pitchen in de spannende nationale finale van SIR. Op 21 juni vertegenwoordigt één van hen Nederland in een internationale finale, met leerlingen uit onder andere Japan, Spanje, Bulgarije en Singapore.

Social Innovation Relay

Inspiration Day maakt onderdeel uit van het project Social Innovation Relay. Dat is een wedstrijd waarbij jongeren een sociaal innovatief idee bedenken om een maatschappelijk probleem op te lossen. Het project is in Nederland opgezet door Jong Ondernemen in samenwerking met NN Group. In totaal nemen ruim 1.100 leerlingen uit Nederland deel aan dit project.